دانش‌بنیان| نانو آبگریزکننده به ارتقای عملکرد تجهیزات صنعتی کمک کرد

دانش‌بنیان| نانو آبگریزکننده به ارتقای عملکرد تجهیزات صنعتی کمک کرد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 79935
نانوآبگریزکننده‌ها در صنایع مختلف علاوه بر ایجاد خاصیت خودتمیزشوندگی، نقش مهمی در محافظت از مصالح در مقابل صدمات ناشی از نفوذ آب ایفا می‌کنند.

محمد محققیان مدیرعامل شرکت کوپل شیمی سپاهان با اشاره به این که نانوآبگریزها کاربرد فراوانی در زمینه های مختلف دارند، توضیح داد: تفاوت خواص فیزیکی و شیمیایی مواد نانو با شکل و فرم های متعددی همچون ذرات، الیاف و گلوله در مقایسه با مواد میکروسکوپی، باعث ایجاد ویژگی های منحصر به‌فردی در مواد به طور کلی و در مصالح ساختمانی به طور خاص شده و عملکرد آن ها را بهتر و کارکرد چند منظوره ای به آن ها داده است.

تاثیرات فناوری نانو در تولید محصولاتی همچون نانو آبگریزکننده‌ مخصوص سطوح نما، بتن با کارآیی بالا، حسگرهای ویژه با بهره گیری از فناوری نانو، فولادهای با مقاومت ویژه، نانو لوله ها، شیشه های ضد ضربه، شیشه های کنترل کننده انرژی، شیشه های محافظ در برابر آتش، رنگ های عایق قابل توجه است.

 

خاصیت خودتمیزشوندگی دارند

نانو آبگریزها در مصالح ساختمانی علاوه بر ایجاد خاصیت خودتمیزشوندگی، نقش مهمی در محافظت از مصالح در مقابل صدمات ناشی از نفوذ آب در ساختمان ایفا می کنند. تهدید آب برای ساختمان جدی است و اغلب آسیب های ساختمان به واسطه نشت آب و نفوذ رطوبت رخ می دهد. بنابراین نقش نانو آبگریزها در جلوگیری از این آسیب ها به خوبی مشهود است.

نانوآبگریز از پتاسیم متیل سیلیکونات تولید می شود. بر پایه این ترکیب منحصر به فرد و پرکاربرد، محصولاتمان را در 4 طیف آستر یا پرایمرهای سیلیکاتی نفوذگر، آب گریزکننده‌های سیلیکونی، کوپل کننده های فیلانی و محصولات ساختمانی در قالب ملات‌، رنگ‌ها و پوشش‌های ساختمانی توسعه دادیم.

جلوگیری از تغییر ظاهر سطوح فلزی، افزایش مقاومت به خوردگی و افزایش عمر، مانع شدن از ایجاد لکه‌های کلر بر روی سطوح فلزی و عدم نیاز به شستشوی مداوم و استفاده از شوینده‌های دارای اسید را به عنوان مزایای نانوآبگریز برشمرد.

نانوآبگریز در داخل ایران به صورت کنستانتره تولید می شود و استفاده کنندگان می توانند آن را رقیق کرده و از آن استفاده کنند. این قابلیت اماکن رقیق سازی را به مشتری می دهد و صرفه اقتصادی بیشتری نیز دارد.

این مدیر حوزه دانش بنیان با اشاره به این که نانو آبگریز تولید شده در داخل ایران، 25 درصد ارزان تر از نمونه خارجی است، گفت: 50 درصد بازار ایران امروز توسط تولیدات داخلی پوشش داده می شود.

 

مانع خروج ارز از کشور می شوند

با این وجود تولید نانوآبگریز در داخل کشور توانسته مانع خروج حدود 500 هزار دلار ارز از کشور شود. از سوی دیگر 10 فرصت شغلی نیز بواسطه تولید نانوآبگریز در شرکت کوپل شیمی سپاهان ایجاد شده است. تولید نانوآبگریز می تواند کمک زیادی به بخش های مختلف صنایع کند و مشخصا ظرفیت های زیادی برای سرمایه گذاری دارد.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌ رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
محصول نانو ایران‌ساخت به کشاورزان کمک کرد و بازدهی را در کشت صیفی‌جات بالا برد
محصول نانو ایران‌ساخت به کشاورزان کمک کرد و بازدهی را در کشت صیفی‌جات بالا برد
00/06/09 - 08:34
محصولی دانش‌بنیان از تجهیزات و سازه‌های گرانقیمت محافظت می‌کند
محصولی دانش‌بنیان از تجهیزات و سازه‌های گرانقیمت محافظت می‌کند
99/05/06 - 11:20
 ارائه‌ 5 تقاضای صنعتی در ششمین مجمع اقتصاد فناوری‌ نانو
ارائه‌ 5 تقاضای صنعتی در ششمین مجمع اقتصاد فناوری‌ نانو
97/08/27 - 11:08
بیشتر بخوانیم